30 januari 2012

maten

Alltså, thaimat är väldigt gott. Jag gillar thaimat men jag är inte speciellt glad i när det är väldigt starkt. Men det funkar det också, jag säger bara "Not Spicy" och håller tummarna och det brukar funka. Det kan dock vara lite svårt när man köper mat direkt på gatan. De vet inte vad "Not Spicy" är så där får man passa sig. Kanske vet dom vad det är men väljer att inte höra för att få sig ett rejält flabb när man står och drar efter andan, det ryker ur öronen och det känns som ögonen ska poppa ut ut huvudet.

Hur många gånger jag än är här så är det alltid ett par rätter som fortsätter vara mina favoriter. Idag ska ni få en av dom:
Pad Thai - nästan som thaiarnas nationalrätt med risnudlar, ägg, vitlök, lime, böngroddar och jordnötter. Sen väljer man om man vill ha kyckling, fläskkött, biff eller räkor i. Det är inte starkt - men däremot sött, salt och beskt som möts i en fantastisk kombination. Billigt att köpa på restaurang, oftast runt 40-50 Baht (ca 10:-) Hittade ett recept på detta som jag tror är rätt bra. Testa!



Du behöver:
7 matskedar matolja
2 tesked chilipulver
3 medelstora ägg
3 matskedar palmsocker
2 paket ris nudlar (blötlagda i ca 30 min)
3 matskedar gräslök
4 Matskedar fisksås
ca 250 gram böngroddar
7-8 stycken hackade vitlöksklyftor
limeskivor
några matskedar vatten
ca 300 gram fina bitar kött, kyckling eller räkor
2-3 matskedar tamarindpasta
Några hackade schalottenlökar
1 dl rostade jordnötter
3 matskedar inlagd Chinesisk rädisa

Gör så här:
Bryn vitlöken och scharlottenlökarna i några matskedar olja i wooken. Tillsätt nudlarna och vattnet. Rör om till de lagom mjuka. Blanda i fisksåsen, palmsockret och tamarindpastan. Rör om väl och lägg sedan detta på en tallrik
Lägg i några matskedar olja i wooken och tillsätt köttet, rädisan och chilipulvret. Rör om tills köttet är färdigt. Lägg tillbaka nudelblandningen och blanda allting väl med köttet. Lägg undan blandningen igen.
Lägg i några matskedar olja i wooken igen och kläck i äggen. Rör om i äggen tills de är färdiga.
Lägg tillbaka allt i wooken och blanda väl.
Lägg upp på en tallrik och strö nötterna över. Lägg lime skivorna på sidan av tallriken.

/Jenny

2 kommentarer:

  1. Hej på er! Tror bestämt att ni har det ganska bra där borta.... Denna rätt är den enda jag äter av " thaimaten", har inte hittat någon annan rätt som jag gillar. Tycker inte heller om när det är stark mat. Jag får kanske prova detta recept här hemma.. hahaha precis som att jag lagar mat då...NOT! Men någon kanske vill bjuda mig?
    Ha en fortsatt underbar semester, kram Cajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Hemma igen? Hoppas ni haft det bra! Jodå, vi trivs... Ja, prova du, glöm inte bjuda mig, det här får man ju inte missa!! Det kommer fler matinlägg, vänta bara, du ska få några tips!
      Sköt om dig! Stor Kram

      Radera