26 februari 2012

hot hot

Det är varmt nu. Det märks att vi är på väg in i en ny årstid här i Thailand. Den torra perioden som den kallas. Dagarna är väldigt varma, upp mot 35 varje dag och ibland över det. Till råga på allt är det fuktigt så alla är varma, svettiga och flyr in i skuggan. Det mesta går i sakta takt och det enda som jobbar på som vanligt är fläktarna, om än på något högre hastighet nu. Just nu går jag och hoppas på lite regn, det känns som det skulle behövas.

Jag har ont i halsen och har fått torrhosta. Kul i den här värmen. Jag tror det är förkylning men min läkare i Thailand, Kwan, tror jag har fått allergi. Tydligen får thaiarna också ofta allergi när årstiderna ändras. Hon säger att det beror på väderskiftningarna och har utrustat mig med all möjlig medicin här nu. Vi får väl se vad som händer...  jag kanske får ett allegianfall av det här i alla fall...

5 kommentarer:

  1. Ua. Ser ju lite sketchy ut det där. Men allergianfall får du säkert inte, för om hon har gett dig nåt för allergi så måste det vara nåt som har med antihistamin att göra och vad jag vet så brukar man inte överreagera på det. Det kan man nämligen ta mot allt möjligt, inte bara typ pollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro det eller ej, men jag blev bra efter de där pillren! Dte var ett himla knaprande och jag kände mig väldigt trött en dag här, men nu känns det ganska bra faktiskt. Mycket märkligt! Med facit i hand så kan det nog vara så att det är allergi, jag tappar ju rösten och får ont i halsen och hosta varje sommar hemma också.

      Radera
  2. Hej!
    Hittade din blogg av en slump och ser att ni har hus i Bang Lut. Det är så att vi ska hyra ett hus där, vet dock inte om det är i samma område som ert då det huset vi ska hyra har egen pool. Anyway! Ser att ni reser med barn och har några frågor då vi reser med en bebis 10 månader och en tjej på 3 år. Hur tar man sig lättast runt om man vill till ngn by tex?? Hur är närmsta stranden?? Har ni några andra tips, tex vad man enkelt kan göra, eller ngt vi absolut måste/inte måste ta med oss hemifrån! Tack på förhand!
    Mvh
    Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki!
      Vad roligt att du hittade hit! Om ni har hyrt på ett område så är det på vårt ni ska bo. Vi är det enda området där vissa har egen pool.
      Barn i Thailand är ganska lätt. De har bra koll på detta och hjälper till på alla sätt dom kan. Dock får man "lätta" lite på säkerhetstänkandet emellanåt (ex bilbälte och bilbarnstol). Blöjor, våtservetter och annat finns jättebra här. Svårt att få tag i välling, så det bör ni ha med. Glöm inte solfaktor 50++ och skyddande solhattar och badkläder!
      Att ta sig till närmsta by är enkelt med en taxi, gå eller moppe. Det tar bara 5 minuter. Men om ni vill till Khao Lak och Bang Niang så kostar en taxi 500 Thb. en väg, så det är rätt dyrt! Vi hyr alltid bil på flygplatsen och kör upp och har sen bilen hela tiden. Parkering finns gott om här. Det är smidigt och enkelt när man har barn. Kostar dock lite grann men det beror på hur mycket ni vill röra på er.
      Närmsta stranden är toppen! Det är ca 700 meter ner och dit går ni lätt. Ganska öde och med bra vatten. Ibland är det lite högre vågor och då får man passa barnen.
      Jag ahr ju skrivit lite i bloggen om elefantridning och annat som jag tycker ni kan prova. Testa ett vattenfall också!
      Jag kommer lägga upp ett inlägg inom kort om byn här så följ vidare!
      Om du har några frågor om vad ni bör ta med eller inte, eller något annat, så maila mig på: nenne.lagstrom@gmail.com

      Hoppas ni får det bra!
      Jenny

      Radera
    2. Tack för svaret!! 9 dagar kvar och vi längtar!!! Hoppas på toppenväder ;-)
      Hur länge är ni kvar?
      Anki

      Radera