16 februari 2012

kakor och glass

Här i Thailand är det lite knepigt med fikabröd. Det finns alla möjliga godsaker att få tag i men det mesta är inte speciellt gott faktiskt. Det finns väldigt färggranna saker, helst med gelé och glada ansikten på.


Men nu har vi hittat ett litet ställe här uppe i Takuapa. Det heter 1,2 Cookie (väldigt thailändskt) och det står två små thaitjejer där och ler och bakar av bara sjutton. De bakar endast västerländska bakverk och har en kokbok från Frankrike som de förklarat att de får sin inspiration från.
Här kan man få tag i hembakta brownie, morotskaka och cheesecake i alla möjliga smaker. Allt i små portionsdelar och väl inplastat (om man tar med sig, fikar man där får man det serverat). Och det är GOTT!



Jag är ju något av en smärre världsmästare, utan att överdriva, på att göra cheesecake och Danne en testätare i världsklass så här fick ju brudarna verkligen sina bullar varma. Men OH, så gott!
Deras New York cheesecake är verkligen något att rekommendera, likadant halloncheesecaken (ni hör att jag ätit mig en bit igenom sortimentet...).

Nästa gång jag åker dit ska jag ta med mitt recept på Key Lime paj för det borde de verkligen kunna göra här med tanke på att hela landet är uppbyggt på lime och kondenserad mjölk.



Det finns väldigt god glass i Thailand! Den kan rekommenderas! Varje dag kommer glass-mannen hit och vill sälja glass. Det är ungefär som glass-bilen hemma. Han har en liten moped med en kylbox som sidovagn. Allt i fina röda och vita färger med ett litet tak på och allt. Han säljer storpack med glass och vanliga pinnar och strutar, allt från Magnum till Cornetto. När han kör runt spelar han en lien melodi och då spärrrar alla barn upp ögonen och springer ut på gatan och skriker: "Glassmannen!"
Han är väldigt poppis i kvarteret men inte när man sitter och äter....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar