20 februari 2012

khao pad gai



Dags för lite thaimat igen! Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det några rätter som jag aldrig slutar äta här. Här är ytterligare en - Khao Pad Gai eller Fried Rice with Chicken. Väldigt enkelt, inte starkt och funkar närsom på dagen. Ska inte kosta mycket, runt 40-70 baht. Faktiskt brukar det vara så att ju mer den kostar desto sämre är den...
Just denna varianten är med Gai som betyder kyckling, men går även att få med fläsk, biff eller räkor.
Så in i köket med er bara!

Ingredienserna är följande:
- 400 gram kyckling skuren i små bitar
- 5-6 stycken mortlade vitlökar
- 1/2 hackad gul lök
- 4 matskedar olja
- 1 kg kokt ris
- 3 matskedar fisksås
- 2 stora ägg (vispade)
- Vitpeppar
- Schalottenlökar
- Gurkskivor
- Några lime skivor

Gör så här:
- Bryn vitlöken i oljan
- Lägg i den gula löken och kycklingen och låt detta fräsa
- Lägg i riset och stek under omrörning
- Lägg i fisksåsen och vitpeppar och rör om
- Putta allt åt sidan och lägg i äggen
- Rör om tills äggen börjar bli klara och blanda allt.
- Lägg upp ditt stekta ris med kyckling på en tallrik och strö över schalottenlöken.
- Servera med lime och gurkan.

Till denna maträtt brukar det finnas en skål med fisksås blandad med skivade eller hackade chili bitar, lite hackad schalottenlök och limesaft.

Det här receptet kommer från denna sida. Tack för det!

4 kommentarer:

  1. Denna rätt vill jag prova! Hoppas de serverar den i Thaivagnen som står här i Åhus. Nu blev jag jättehungrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas dom hade den i Thaivagnen.... Annars är det ingen riktigt THAI-vagn kan du hälsa dom! För övrigt snurrar Bruce här för fullt. Längtar!

      Radera
  2. Här hemma har vi lagat "hultsfredsrullar" ikväll till fredags-slappet i soffan. Yum!

    Fina bilder!! hoppas ni har det riktigt härligt och njuter ordentligt!
    Kram från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Mina fina rullar! Det blev jag sugen på nu! Har sett en alldeles perfekt vagn att sälja dessa rullar i här nere. Vet inte hur jag ska få tag i den hemma bara...
      Vi har det härligt! Kan rekommenderas!
      Häromdagen lekte Noah med en liten tjej här i restaurangen.Sen kom han glädjestrålande till oss och sa; -Hon är som Selma!
      Kram

      Radera